Het mysterie van de oplaadpalen

Tijdens een redactievergadering vroeg iemand waar die vreemde zilverkleurige paal op het parkeerplaatsje pal achter Het Klooster voor diende, wie dat ding daar had neergezet en vooral waarom. De meesten hadden de paal nog nooit gezien of hadden geen enkel idee. Misschien zit er een kort verrassend onderwerpje voor LON-tv in? Iemand die dat even wil uitzoeken? En daar ging mijn hand omhoog in de veronderstelling dat met één simpel telefoontje het mysterie van de paal zou zijn opgelost. Zo ongeveer begon mijn zoektocht naar de waarheid over de elektrische auto.

Ik begon natuurlijk met een bezoek aan de paal. Hoogte ca 1½ meter, diameter ca 30 cm, klepje en een nummer (AL144) speciaal parkeervak voor de paal met een bord. Alléén parkeren voor auto’s die elektrisch aan het opladen zijn. Mysterie opgelost! Een oplaadpunt voor elektrische auto’s. Maar waar zijn toch die auto’s die geen CO2 uitstoten?

Toch even de gemeente gebeld en een afspraak gemaakt met de wethouder. Het bestaan van de oplaadpaal achter Het Klooster werd meteen toegegeven. Wanneer is de paal geplaatst? Door wie? Wat kost zo’n ding? Is ie al aangesloten? Wordt de paal al gebruikt? Zo ja, hoe vaak? Welk plan zit er achter? Waarom weet niemand hiervan? Het enige antwoord dat ik kreeg was dat de paal niet was aangesloten. Vandaar nog geen publiciteit.
Nuenen is wel bezig met een groter milieubeleidsplan (incl. elektrische auto?) in samenwerking met TU/e en de SRE. Intussen werd half januari een tweede paal geplaatst op het Vincent van Goghplein. Ook nog niet aangesloten.

Vervolgens ben ik googelen met elektrische auto. De hoeveelheid informatie (ik zal u de namen van de sites besparen) is goed voor vele uren leesplezier. Wat me vooral opvalt is dat men elkaar tegenspreekt of napraat. Men is onvolledig of men weet het gewoon niet precies. Maar ik ben wel wijzer geworden. De accu’s en de actieradius daar draait het om. Getallen tussen de 120 km en 300 km (tot zelf 600 km voor de Chrevolet Volt) op een volle accu komen voorbij. En dan nog de hoge prijs.
Onopgelost is de vraag hoe het zit met de milieuvriendelijkheid van de elektrische auto? Hier heb je geen CO2-uitstoot, maar die extra energie moet toch ergens vandaan komen? Hoe wordt die dan geproduceerd? Kerncentrales misschien? Wat doe je met de oude accu? Dreigt ook hier het soja-oliescenario?

Gewapend met deze kennis ging ik naar een manager van Enexis uit Geldrop. Hij kon me niets meer vertellen wat ik nog niet wist, dacht ik. Fout! Accu’s, volgens hem, juist geen probleem. Oplaadtijden van 8 uur tot 30 min. Levensduur 7 jaar. Grote autofabrikanten werken keihard aan innovaties die zeer snel op de markt gaan komen. Oplaadpunten worden in snel tempo aangelegd. Via rijkssubsidies ongeveer 1 paal per 10.000 inwoners. Ik mocht zelfs in een elektrische auto naar de twee Nuenense oplaadpalen rijden.

Rijdt fantastisch, als een sportwagen! Alle technische bezwaren zijn onterecht. De elektrische auto is klaar, alleen de markt voor de particuliere gebruiker nog niet, aldus de expert uit Geldrop. “”Kwestie van communiceren”. Ik was helemaal om.

Een paar dagen later sprak ik echter een Nuenense garagehouder, die zich in het verleden serieus heeft beziggehouden met elektrisch rijden. Hij was beslist niet onder de indruk van de accu’s. Onvoldoende vermogen en levenduur (“7 jaar is kletskoek”). De auto’s zijn daarom nog veel te duur bovendien is de infrastruktuur nog nauwelijks ontwikkeld. De auto’s die nu rijden, doen dat dank zij flinke subsidies van de overheid. Dit jaar moet het jaar van de elektrische auto worden, maar ik ben zeer sceptisch, aldus de Nuenense autoverkoper.

Er zijn nog veel aspecten van elektrisch rijden nog niet besproken. Ook bovenstaand verhaal is lang niet volledig en is gebaseerd op wat ik in 2 maanden te weten ben gekomen. Kan ik als particulier met een gerust hart nu een elektrische auto kopen of beter nog een paar jaar wachten of misschien helemaal niet? Kortom: ik heb de waarheid nog niet gevonden. De verhalen zijn mooi maar is de praktijk dat ook?

Het blijft een mysterie hoelang de eenzame Nuenense oplaadpalen op het Van Goghplein en achter het Klooster nog stroomloos en ongebruikt blijven. Ze hebben in ieder geval bezoek gehad van één elektrische auto. Die mocht daar overigens wel parkeren volgens het bord.
Als ik er langs kom zal ik mijn hand opnieuw omhoog doen…. om ze te groeten.

Ton van Heukelom

Oproep! Iedereen die meer weet over elektrisch rijden of de oplaadpalen, iets wil toevoegen of gewoon wil reageren: ga naar “reageren” of  mail webredactie@omroepnuenen.nl

1 reactie "Het mysterie van de oplaadpalen"

  • Frans schreef:

    Mooi die elektrische auto’s, een exclusief speeltje dat beloont wordt door de overheid. Geen of weinig belasting. Dat is leuk voor mensen die geen aanhanger hebben of de gezinnen en gepensioneerden die niet in bezit zijn van een caravan. Die wel een aanhanger hebben en of een caravan deze mensen worden extra belast door verhoging van de wegenbelasting, brandstofkosten en vooral extra de belastingen. De caravanners staan de komende jaren voor versnelde afschrijvingen op hun te zware caravans en worden dus door die zelfde overheid driedubbel gepakt. Wie zijn speeltje zijn we nu eigenlijk geworden. duidelijk is dat electrische auto’s de ververvuiling alleen maar verplaatsen van nu direct bij je in de straat naar een plaats waar het electra zal moeten worden opgewekt en op een andere plaats waar de zware metalen die overblijven uit de kapotte accu’s waar men nu al geen raad mee weet moeten worden verwerkt met alle milieuvervuiling van dien. Wie de echte oplossing voor de eenvoudige zaken als de caravan en de aanhanger heeft reageert hopelijk!!

Reageer