Minder rompslomp voor de patiënt

Máxima Medisch Centrum is vanaf nu digitaal. De gegevens van onze patiënten worden opgeslagen in een dossier dat door zorgverleners bínnen MMC is te raadplegen. 

Na drie jaar hard werken is MMC er als eerste ziekenhuis in de regio in geslaagd de volledige zorgverlening te digitaliseren. Grote voordeel: de patiënt hoeft zijn verhaal nog maar één keer te vertellen maar vooral: verbetering van de kwaliteit.

In het digitale dossier worden alle polibezoeken, laboratoriumaanvragen en recepten bijgehouden. Ook het medisch en het verpleegkundig dossier zijn onderdeel van het digitale dossier.

Nicolette Verduin, programmamanager, licht de voordelen toe: “Onze zorgverleners kunnen nu elk moment van de dag het volledige dossier inzien. Patiënten merken die voordelen ook. Zij hoeven niet telkens dezelfde vragen te beantwoorden als ze bij een andere specialist komen of worden opgenomen.

Een nog belangrijker winstpunt is de verbetering van de kwaliteit. Zo hebben we bijvoorbeeld meer inzicht in de prestatie-indicatoren die we aanleveren bij bijvoorbeeld de Inspectie voor de Gezondheidszorg. In het verleden kwam het ook nog wel eens voor dat het papieren dossier op de verkeerde locatie lag. Nu is het digitale dossier op elke plek in te zien door de zorgverlener.”

Op de Intensive Care afdeling is een speciaal nieuw systeem ontwikkeld dat onderdeel is van het digitale dossier: het Patiënten Data Management Systeem. In dit dossier wordt de vordering van de patiënt tot op de minuut nauwkeurig bijgehouden. Met als resultaat: nog beter inzicht in de toestand van de patiënt.

“Alle gegevens van de patiënt gaan de computer in. Of het nu uit het laboratorium komt, van een apparaat naast het bed of van een dokter die de patiënt ziet. Het is één grote bron van informatie”, legt intensivist Wouter Dijkman uit. “Niet alleen vergroot het systeem de patiëntveiligheid, het is ook veel efficiënter. We merken dat we veel beter zicht hebben wat er gebeurt met een patiënt. Dit komt omdat we veel meer gegevens hebben. Mocht er iets misgaan, dan kunnen we meteen ingrijpen.”

Het digitale dossier van Máxima Medisch Centrum is niet hetzelfde als het landelijke EPD. De bedoeling van het landelijke EPD is, dat dossiers als die van MMC met andere zorgverleners gedeeld kunnen worden als dat nodig is én als de patiënt dat goedvindt. Het landelijke EPD is dus een soort berichtenverkeer dat informatie over een patiënt doorgeeft aan een andere zorgorganisatie. Het MMC-dossier wordt nu dus alleen binnen MMC gebruikt.

Het enorme programma is binnen de geplande tijd én het budget volbracht. Een knap staaltje samenwerking, met de complimenten aan alle medewerkers die hieraan hebben bijgedragen!

Reageer